Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Daňová konkurence funguje. Benzín taky koupíte u nejlevnější pumpy.

4. 08. 2014 18:55:24
Před pár dny jsem kvůli práci absolvoval cestu Praha–Štrasburk–Brusel, přičemž jsem měl příležitost povšimnout si krásného příkladu toho, jak funguje daňová konkurence. Jelikož jsem jel autem, šlo o konkurenci v daních za pohonné hmoty. V Evropě jsou daně z nafty a benzínu jedny z nejvyšších na světě a státy mají dokonce Evropskou unií nařízenu minimální částku, kterou musí občanům brát. Stále však existuje určité rozpětí a většina států vybírá mnohem více, než musí.

Jsou ovšem i výjimky jako třeba Lucembursko. Tato malá země mezi Německem a Francií uplatňuje pouze minimální sazby, a tak tu nafta stojí asi 30,50 Kč a benzín 35 Kč. Vezmeme-li v úvahu příjmy v této zemi, je pro místní obyvatele cestování opravdu radost. Tuto záležitost však zmiňuji kvůli jiné věci. Lucembursko leží na silniční trase mezi několika státy, zejména Německem a Francií. Člověk by se tedy mohl ptát, proč toho malá země nevyužívá a nezdaňuje projíždějící co nejvíce. Je to z jednoduchého důvodu – své polohy totiž maximálně využívá tím, že má v konkurenci svých sousedů daně nejnižší. Uvedu vlastní příklad, proč se to vyplácí.

Jestliže cestuji z Prahy do Štrasburku, vyplatí se mi na poslední benzínce v ČR nabrat plnou nádrž a dojet až do Francie. Na cestě do Bruselu se zastavím v Lucembursku a natankuji benzín až o 8 korun levnější než u sousedů. Ušetřím tím na jedné nádrži přes 400 Kč. Na cestě zpět z Belgie do ČR se mi opět vyplatí si zajet pár kilometrů navíc na lucemburské hranice, kde ušetřím další čtyři stovky a dojedu opět až do Čech.

Všechny okolní státy vybírají daně podstatně vyšší, avšak nemusí to znamenat nejvyšší příjmy. Jen na mém malém příkladu – který daňový poplatník vydělal nejvíce? Ano, ten lucemburský. Němci, Francouzi a Belgičané ode mě získali přesně 0 Kč. A co teprve velké kamiony, které mají obrovské nádrže na tisíce kilometrů a mohou si snadno vybírat, ve které zemi natankují?

Proč to všechno zmiňuji? Česká republika má vzhledem ke své poloze tranzitního státu uprostřed Evropy ještě lepší podmínky než zmiňované Lucembursko. Pokud by tedy vláda snížila daně a naše země se v oblasti cen paliv stala výrazně konkurenceschopnější, příjmy našeho rozpočtu by se zvedly. A tento princip neplatí jen u paliv, ale pro daňové zatížení obyvatel a firem celkově.

Na celé situaci mě tedy nejvíce mrzí, že toto naše vláda nevnímá a něco takového by se u nás mohlo stát jen „omylem“.

Autor: Miroslav Jahoda | pondělí 4.8.2014 18:55 | karma článku: 34.62 | přečteno: 2654x

Další články blogera

Miroslav Jahoda

Češi - opět největší rasisté?

Česká média obletěl výzkum o údajném rasismu Evropanů, vytvořený Harvardskou univerzitou. "Nejhůře" z něj mají vycházet právě Češi. Bylo by tedy dobré podívat se, co vlastně profesoři z Harvardu zjistili.

14.7.2017 v 15:16 | Karma článku: 44.01 | Přečteno: 4178 | Diskuse

Miroslav Jahoda

Itálie volá o pomoc kvůli náporu migrantů. Austrálie ji nabízela už před lety.

Tento týden přišla Itálie s prosbou o pomoc EU kvůli rekordním počtům připlouvajících imigrantů. Roky však tolerovala doslova přivážení migrantů z Afriky a nevyužila žádné racionální řešení tohoto problému.

29.6.2017 v 21:19 | Karma článku: 44.70 | Přečteno: 3600 | Diskuse

Miroslav Jahoda

Proč bohatí daně neplatí

"Bohatí lidé neplatí daně." Zaklínadlo všech marxistů, burešů a zelených dobrosejů. Mají do určité míry pravdu. Bohatí daně neplatí z mnoha důvodů.

23.2.2017 v 12:52 | Karma článku: 42.11 | Přečteno: 3638 | Diskuse

Miroslav Jahoda

Za kritiku "životního stylu" vězení?

Všímám si snahy deníku Echo, který si pravděpodobně jako jediný v mainstreamovém mediálním prostoru kriticky všímá extremistického návrhu ministra Pelikána na široké omezení svobody slova. Řeč je o jeho "hanobení životního stylu".

1.5.2016 v 20:51 | Karma článku: 44.76 | Přečteno: 4600 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Libuse Palkova

Na letišti

V předchozím blogu jsem zmínila historku ukazující, jak probíhají letištní transfery. Ztracený turista není to jediné, co se, může stát. Co když se ztratí řidič autobusu nebo rovnou průvodkyně?

20.9.2017 v 20:16 | Karma článku: 9.17 | Přečteno: 284 | Diskuse

Eva Dreyová

Jak se to dělá po americku

Řeč prezidenta Trumpa v OSN byla jistě působivá a mnozí zaplesali, že konečně Amerika si bude hledět jen svého multikulturního národa, který potřebuje rozumné vedení a zametá si důkladně hlavně svůj práh.

20.9.2017 v 20:07 | Karma článku: 13.51 | Přečteno: 275 | Diskuse

Pavel Vrba

Horor na horách, aneb jak jsem se málem ztratil.

Prostě jsem se ztratil a plně si zatím stojím. Vím, že to není úplně „IN“, protože dneska frčí dělat ze sebe odborníka ve všem a na vše. Já si ale spíše lebedím ve všech svých nedokonalostech a nedostatcích.

20.9.2017 v 18:30 | Karma článku: 11.04 | Přečteno: 253 | Diskuse

Iva Apanasenková

Střet generací i kultur v Praze na Jiřáku

Pokud právě teď budete procházet náměstím Jiřího z Poděbrad v Praze, zažijete euforii ze střetu různých světů. Živo, radost, hudba, staří, mladí, děti, farmáři, maminky s kočárkama, Češi, cizinci.... Žádný problém.

20.9.2017 v 16:45 | Karma článku: 17.40 | Přečteno: 456 | Diskuse

Pavel Hruban

Duchovní otec mnohých

Svatý Pio z Pietrelciny je muž, který, ačkoli nikdy neopustil svůj klášter, ovlivnil a stále ovlivňuje spousty lidí.

20.9.2017 v 15:21 | Karma článku: 12.99 | Přečteno: 223 | Diskuse
Počet článků 29 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2426
"Jsou tři druhy hodnot, které potřebujete v jakékoli práci na světě: kapitál, vědomosti a svoboda." Tomáš Baťa


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.